Ännu en dag till ända

Det är helt galet vad fort dagarna går nu. Red Marillo i morse. Trimmade ca 40 min i ridhuset och han blev riktigt fin. Pressade honom lite med galoppfattningar ur bakdelsvändning, så att han verkligen skulle vinkla i bak och sätta under sig. Och han gjorde det bra. Dock är vänstervarvet svårare. Stundtals släpper han igenom, men så rätar han ut sig och biter fast och då är det bara att börja om igen. Jag tänker att det är lika bra att köra ordentligt nu, det får bära eller brista helt enkelt.

Lillfisen, 2-åringen, fick komma in och träna att stå på gången idag. Borstade och klippte av 30 cm man, så nu ser han ut som en häst faktiskt. I morgon ska jag ta ut honom på lina, så får vi se hur det går. Jag har ju egentligen ingen erfarenhet av att jobba med så unga och ohanterade hästar sen innan, och har kommit fram till att man får verkligen tänka sig för hela tiden. Med vuxna hästar gör man så mycket som unghästen kan bli skräckslagen för, tänker främst på vårt kroppspråk och hur vi rör oss. Det är oerhört nyttigt, jag har börjat stanna upp och tänker "vad säger jag till hästen när jag gör så här?" även när jag hanterar Marillo. Det är så lätt att bli nonchalant och slarvig med vuxna hästar som är vana och det är då olyckor händer. Säkerhetstänk är alltid A och O när det är häst med i bilden.

Lillkillen, Quarter Boy, har förresten åkt vidare nu. Jag tackar hans ägare för förtroendet och äran att ha fått ta hand om honom under tre månader. Det har verkligen varit roligt och lärorikt att få ha att göra med en så fin häst, även om jag åkte i backen sista dagen ;) Ett avslut att minnas! Det är allt lite tomt utan honom.

Nu ska jag gå och sova, i morgon ska jag upp med tuppen. Har massor på agendan. Sov gott!
1
Sätilaryttaren Emma- en glimt av mitt hästliv :D

Vilken snygg blogg du har :)

Otroligt snygga hästar :D



händer idag då? :)