Sagan om Yrkesprovet (låång)

Har försökt författa ihop en liten historia om mitt äventyr, här är den:
 
 
Söndag: Camilla och Tosca kom och plockade upp mig och alla väskor och vi rullade iväg strax efter elva. Solen sken och vi hade en skön utflyktskänsla. Kändes roligt att åka iväg, om än lite pirrigt. Vi valde vägen ovanför Vättern och stannade till och åt lunch på en pizzeria i Askersund. Tosca fick hö i transporten. Efter energipåfyllningen rullade vi vidare och en timme senare var vi framme på Vretagymnasiet. Tosca installerades i stallet och ganska direkt var det samling och information och schemat delades ut. Efter det var det bara att sätta fart och vi gjorde de två inledande teoretiska proven i ridskole- och instruktörskunskap. När det var gjort drog vi vidare för att leta upp något att äta. Vi hamnade på Max i Linköping. Det fanns inte mycket annat öppet i Berg eller Ljungsbro. Efter att ha ätit åkte vi tillbaka mot Vreta kloster och letade upp vandrarhemmet som var över fräschare än förväntat. Relativt nyrenoverat och trevliga rum. Kvällen spenderades med att plugga och förbereda oss för måndagen.
På väg / Lunch / Vandrarhemmet / Rummet
Måndag: Klockan ringde 6.30 och jag hade knappt fått en blund på hela natten. Tankarna om dagens prov hade härjat i skallen och jag som brukar ha svårt att sova hade ännu svårare att komma till ro på nytt ställe.  Dagen började tidigt och vi blev uppradade i stallet för att träffa examinatorerna. Vi hade då blivit indelade i två ridgrupper och 8.15 gick första gruppen ur stallet mot ridhuset. Jag fick plats i andra och passade på att gå och bekanta mig med "min" dressyrhäst; Malope, ett litet mörkbrunt sto f. -01 e. Sack - Happy day. Flätade och rykta henne och gick sen in i ridhuset för att titta på första gruppen.
Efter en och en halv timme var det min tur att rida. Dressyrpasset gick bra, men det är svårt att komma upp på en helt ny häst och hitta knapparna direkt. Vi var inte riktigt överens från början, men efter galopparbetet hittade vi varandra. Efter ca 40 min bytte vi hästar och jag fick en stor brun valack som var stoets totala motsats. Var inte framme, tog inte förhållningar och ville bara springa ifrån. Fick jobba med massor av övergångar för att överhuvud taget kunna kontrollera honom. Men efter ett tag började vi förstå varandra och den kändes stundtals rätt fin faktiskt.
Efter passet ville examinatorerna ha en kort analys och efter det blev det till att snabba sig in och göra iordning hästen för att sen sätta sig direkt på sal och skriva prov i pedagogik och sen var det lunch och vi letade upp en bensinmack köpte en pastasallad, kastade i oss den för att sen hinna tillbaka till nästa skriftliga prov i rid- och hopplära. Vidare var det dags att bekanta sig med nästa häst, hopphästen "Golden", en fuxvalack f. -94 e. Goldlöwe. Den här gången red jag i första gruppen och vi fick värma upp själva innan vi hoppade fram på en "fem-och-en-halva" och ett räcke. I kompetensbeskrivningen står att man ska kunna hoppa hinder upp till 1,20 och bana på 1,10 så räcket höjdes till 1,20 och det var bara att styra på. Fick ett stopp på grund av min egna osäkerhet, men jag tog mig samman och kom över. Efter det red jag banan på 1,10. Var inte helt nöjd, hade inte hästen riktigt framme, och banhoppningen kändes som hej baberiba. Jag hade spaghetti i benen i hela vägen, men försökte att fokusera. Oxrarna kändes gigantiska, men jag tog mig runt.
Efter hoppningen var det bara att ladda om för ytterligare två teoretiska prov, ett i hästkunskap och ett foderprov med foderstatsberäkning. Och detta skulle göras på en timme. Jag hade världens bästa spänningshuvudvärk när jag skrev. Hästkunskapen gick bra, men när jag kom till foderstaten låste det sig. Jag satt och tittade på siffrorna, kände hur det pulserade i tinningarna och visste inte alls hur jag skulle göra uträkningarna. Kände tidspressen och hörde hur klockan tickade. Till slut lossnade det och jag fick till det någorlunda.
Efter en hel dag på skolan åkte vi till nästa hamburgerkedja, BK, åt "middag" och sen tillbaka till vandrarhemmet. Fick vi vila? Nej, nu var det lektionsplaneringar som skulle skrivas. Somnade strax efter ett.
Friserad dressyrhäst / Hungrig hopphäst / Ont över allt / Trött
Tisdag: Upp med tuppen igen, denna gång för att ha gruppsamtal/muntliga prov. Första handlade om ridskolan, driften, bidrag, ekonomi osv. Att driva en ridskola helt enkelt. Efter det var det undervisande ridlektioner i dressyr och hopp. Jag började med hopplektionen där jag skulle ha relaterat avstånd som övning. Valde att ställa två räcken på 17 m för fyra språng mellan. Elever från YH-utbildningen på Vreta var våra elever och de var väldigt duktiga och snälla elever. Lektionen gick bra, gjorde ett par tabbar, men rättade mig. Efter lektionen åkte vi och åt lunch på en pizzeria i Ljungsbro och jag åt kycklingspett och ris, som var så sjukt gott efter flera dagar av pizza, hamburgare och kebab. Efter lunch var det dags för ännu ett muntligt prov, denna gången om hopplära, olika hinder, vad som är lämpliga övningar och hinder på ridskolan osv. Gick okej, hoppningen är ju inte min starkaste sida, men det kändes bra ändå. Sen var det bara att ladda om inför den undervisande dressyrlektionen. Huvudövningen var framdelsvändning och även här var eleverna jätteduktiga och lektionen gick bra, trots att jag jag höll på att svimma mitt i. Då var det bara att ta fram det Fogléska pannbenet och tänka bort yrseln.
Tisdagsmiddagen blev Max igen och sen tillbaka till vandrarhemmet för ytterligare lektionsplanerande inför teorilektion på sal och teorilektion i stall. Släckte lampan halv tolv, men kunde givetvis inte somna. Tankarna malde i huvudet och jag gick igenom allt jag gjort bra och allt jag gjort mindre bra.
Onsdag: Sista dagen med muntliga prov och undervisande teorilektioner. Dagen var ganska lugn, det blev mycket väntan. Jag började kl åtta redan med min lektion på sal och jag var nervös. Skulle prata om gymnastikhoppning och det gick alldeles för fort. Vi skulle prata i 20 min, jag gjorde det på 8, tror jag. Onöjd. Samtalen handlade om anläggningsdrift, stallar, lite djurskydd osv. Kändes mer som samtal än prov. Nästa och sista samtalet var en liten utvärdering och några ord på vägen. Efter det var det dags för teoriprov i stallet med undervisning om ett antal utvalda sjukdomar och symtom och behandling av dessa. Kändes bättre än salslektionen, men även den lite forcerad.
Sen var det bara att sätta sig och vänta på domen. En och en blev vi inkallade och jag var sist. Jag var helt säker på att få göra om allt. Om man blir underkänd på två eller fler delprov (av 16 st) så måste man det. Till slut var det min tur. Värsta stunden under alla dagar. Fick höra att jag gjort ett väldigt jämnt prov, men att jag blivit underkänd på teorilektionen på sal. Så den måste jag göra om och det kan jag göra om tidigast tre månader, så det blir till hösten när nästa prov är. Så i princip är jag godkänd, med en komplettering.
 
 
Summa summarum:
Jag är så jävla nöjd att jag faktiskt har genomfört hela provet. Jag tror inte att man inte förstår hur tufft det här är. Det är tre och en halv dag med konstant psykisk press. Man blir synad och bedömd hela tiden.. Man har ingen aning om vad examinatorerna tycker eller tänker, man får ingen avstämning eller feedback förrän det sista när man får sitt betyg. Måndagen var helt insane med både två ridpass och så många teoretiska prov.
När det gäller ridningen är jag mest stolt över att jag tog mig runt hela banan och det på en helt okänd häst. Jag var så nära att banga ur efter framhoppningen när jag såg hur höga hindrena var. Men jag tog mig samman och bara gjorde det. Det, om något, är jag stolt över!
Överlag har jag inte varit jättenervös, utan mest tyckt det varit kul. Klart jag har haft pirr i magen, det värsta var när jag skulle få reda på resultatet. Då kunde inte ens jag stå still. Jag har nog aldrig varit så trött som jag varit de här dagarna, både mentalt och fysiskt,  och det retar mig liite att jag snubblade på mållinjen, men jag är väldigt nöjd över mig själv och min prestation ändå!
13