Vad händer med ridsporten?

Hösten 2009 röstade FEI igenom att tillåta viss mängd smärtstillande medel på tävlande hästar. Nu diskuteras "blodsregeln" efter att Adelinde Cornelissen blivit diskad under VM för att Parzival blödde i munnen. Bägge ämnena har orsakat stora protester bland veterinärer och ryttare. Vad håller FEI på med? Det är ALDRIG okej att tävla eller träna ett djur som har ont eller blöder någonstans.
7
Lina - Tävla om swarovskiarmband från Butik Quse

SV: Haha jo men är man sur så håller sig folk borta och då behöver man inte vara sur, hästarna är man ju inte sur på ändå, men folk som ska prata med en är jobbiga då! :P Men det är ju hemma, jag är ju mest hemma. Typ iväg i plugget få rman hålla god min och vara fejkglad! :P

Lina - Tävla om swarovskiarmband från Butik Quse

Men det är väl självklart!?

Lina - Tävla om swarovskiarmband från Butik Quse

SV: Otroligt illa!!! Maskiner ses de som, hästarna, inte individer

lizan

Angående blod är jag lite för dåligt insatt egentligen, men det kan ju finnas fullkomligt "ofarliga" anledningar till varför hästen blöder, men det borde inte vara svårt att sortera bort dem... När jag red min tränares häst var hon rätt irriterad på flugorna eftersom den nya flugsprejen tydligen var värdelös... När jag skrittade på lång tygel vände hon bak huvudet snabbt o krockar sin mun med min stövel/sporre = blöder ur munnen... Men det var ju inte många droppar och som sagt borde det inte vara omöjligt att sortera bort sånt.



Smärtstillandet däremot får mig att se rött. Också jättevanligt i USA, folk ger butta i förebyggande syfte när de ökar på träning...

lizan

Jag håller med om att om hästen har ont så ska den inte tävlas, men håller inte med om att den måste ha ont för att det blöder. Om jag kan blöda utan att ha ont så är jag övertygad om att hästen kan göra det också. Det finns dessutom en mängd exempel där det kan se ut som att blodet forsar, när man sedan inte ens hittar såret. I mitt exempel här så såg det ut som att hästen blödde massor från munnen, jag såg det inte eftersom det rann rakt ner, men när tränaren kom ut sprang hon fram till oss... Blod blandat med saliv på en en skimmel... Vi hittade inget sår i munnen sen. Hästen var dessutom inte det minsta besvärad, något hon annars visade TYDLIGT, speciellt om det var något i munnen (slarvig tränsning av elever ledde inte sällan till bakbenskonster så fort de tog i henne). Eller säg att hästen skrapar sig själv på benet om den skulle skygga för något. Då tycker inte jag att lite blod nödvändigtvis behöver innebära att man inte ska tävla.



Då tycker jag att det är bra mycket värre med all smärta vi inte ser, som jag är övertygad om att alldeles för många tävlingshästar känner.



För att inte tala om alla brister i hållandet, abnormala beteenden och den överlag ganska så hästovänliga attityden (om man ser till vad hästen är för djur från början) som finns inom ridsport.



Men 2 fel blir aldrig ett rätt såklart... Och att dra gränsen i "mina" blodsfall är kanske svårt och öppnar dörrar för att smita igenom med fall som inte är ok. Och då ser även jag självklart hellre en nolltolerans.



Åh vad jag känner att jag mest "tänkte högt" här nu. Mycket roligare än min inlämningsuppgift jag borde skriva på... Varför är det alltid så?

Julia

Nolltolerans borde det vara!

Anna

Nolltolerans! Smärta vi inte ser men som vi utsätter hästarna för förmildrar inte synlig smärta. Så tänker jag.