4-årschampionatet

Ett av mina delmål är slutförda och jag är nöjd med vår insats. Lillen skötte sig expemplariskt, men blev dock lite trött på banan, vilket resulterade i att han blev lite för låg i formen och jag fick inte ihop honom riktigt så mycket så jag kunde presentera honom från sin bästa sida. Men vi lyckades få ihop 69,20% med utlåtande:
 
1. Trav (Takt, mjukhet, elasticitet, mjukhet i rygg samt bakbensaktivitet): 6.5 "Bra takt, men mer elasticitet önskas"
 
2. Skritt (Takt, avspänning, aktivitet samt vägvinning): 7.0 " Vägvinnande, men svag bjudning"
 
3. Galopp (Takt, mjukhet, elasticitet, naturlig balans, lätthet i framdelen samt bakbensaktivitet): 6.9 "Vägvinnande, men faller framåt - nedåt"
 
4. Lösgjordhet (Kontakt, rakriktning, lydnad samt uppmärksamhet på ryttarens hjälper) 7.0 "Ligger för mycket i handen stundtals. Bra form i trav, men för låg i galopp."
 
5. Allmänt intryck (Som ung dressyrhäst, Utbildningsstatus med utgångspunkt i utbildningsstegen i förhållande till hästens ålder): 7.2 "Bra energi, för dagen lite låg i formen"
 
Min egna reflektion:
Efter att ha sett filmen och med facit i hand håller jag med utlåtandet, med undantag för traven, tycker jag kunde fått lite mer där. Dock kändes det som han travade på mer än vad han gjorde. I skritten, som är svårast, överraskade han mig med att inte gå helt offline som han ofta har gjort hemma. Och ja, han låg i handen då och då och det var svårt att få honom mer framför mig. I galoppen låg han inte på lika hårt, men där blev han istället för låg och lång på grund av att han började bli trött. Sidvärtsrörelserna och övergångarna gjorde vi helt okej. Kanske åker jag till Tingsryd om en knapp månad för ett nytt försök, vi får se. Jag är ändå jättenöjd med att ha gjort honom klar för championatet, han är i fas i sin utbildning, nu ska vi bara bli lite starkare och så sätter vi siktet på 5-års-. Det är bara att köra. Fast nu ska han allt få några dagar helt ledigt först, det är han värd!
 
Vill även passa på att gratulera Camilla och Calle som tog en 3eplats och gjorde en kanonfi ritt på 74%!
 
3
Camilla

Sv: jo jag funderar på Tingsryd. Får se hur han känns framöver och om jag får ordning på de bitar som behövs fixas (sidvärtes och reglerbarheten i galoppen). Ska träna för Anna Blomgren nu till helgen och kanske kan få några bra tips.

Bra att det kändes som att bedömning och känsla stämde överrens. Jag höll på att börja gapskratta när jag fick mitt "mjukt ridet!" för det kändes som att jag mest satt och bankade på honom ;)

Svar: Det tycker jag! Haha, man ska bara tacka och ta emot så fint omdöme :) Hoppas träningen går bra!
Åsa Foglé

Emilià

Men det var väl bra? Tycker du verkligen ska vara nöjd! :)

Anna

Well done! Bara att göra det är ju en sak i sig.
Och kanske viktigt att bli uppmärksam på att det känns som om han travar på mer än vad han gör, då kanske du kan kräva ytterligare vart efter - du vet att han har mer i sig.

Stort grattis!

Svar: Ja, men precis! Och vi får se om vi testar en gång till, kanske är det bättre att lägga den energin och de pengarna på mera träning och lägga siktet på 5-årskvalet istället. Det är ju upp ett ganska stort kliv.
Tack! :))
Åsa Foglé