Delade damaskmeningar

Bilder lånade av hooks.se
När jag gick på ridskolan fick jag lära mig att damasker ska knäppas så att den yttersta "flärpen" knäpps bakåt, för att om man rider i högt gräs eller snö så ska den inte gå upp. Men så var det någon som sa att resåren absolut inte får sitta över den känsliga senan på baksidan av benet, vilket den då gör, utan att trycket ska vara på framsidan av benet. Så nu sätter jag alltid på damasker så att resåren sitter över benet på framsidan och skyddet över kardborren hamnar bakåt. Å andra sidan ska inte damasker (eller några andra skydd heller) dras åt hårt, utan endast så de sitter på plats. Och om man tittar på andra skydd utan den yttersta flärpen så knäpps ju alltid de bakåt, med resåret på framsidan av benet. Hur gör/resonerar ni kring detta? 
3
Lina Sällberg

Är lite kluven angående mina Veredus Young Jump som har anvisningar om vilket ben de ska sitta på, där man drar åt på baksidan och sätter yttersta flärpen bakåt, som sig bör tycker jag av säkerhetsskäl.

Svar: Men de är det inger resår i va? Då är det nog yttersta som ska ligga bakåt :)
Åsa Foglé

Anonym

SV: Nej, det är det ju inte. Men det borde väl gälla oavsett, eller? Fast iofs "flexar" det ju inte över baksidan eftersom de är fasta.

Svar: Jag tror att det är just resåren som inte ska sitta över senan eftersom man kan dra åt för hårt då.Å andra sidan flexar den ju, så jag vet inte vilket som är rätt egentligen :)
Åsa Foglé

Anna

Tänker som med lindningen. Börjar på utsidan och arbetar mig bakåt. När det gäller damasker så drar jag aldrig själva fästet på senan är det en resår som ska ligga över för att förhindra att de går upp så är den ju inget man drar åt utan bara lägger över.
Så gör jag :)

Svar: Japp, precis så gör jag också :)
Åsa Foglé