Tävlingsdebuten

Tävlingsmänniskan i mig är sådär nöjd med dagens prestation. Och då menar jag med min presation, min ridning. Jag är bra på att sätta skyhöga mål och när jag inte levererar så blir jag besviken. Även om jag inte satt något prestationsmål idag ("jag ska rida på si och så många procent") så är jag inte nöjd med procenten. Kanske hade jag ett outtalat mål i bakhuvudet. Okej, det var damens första tävling och hon har aldrig sett så många hästar, transporter, människor, bilar, ungar, hundar osv osv osv på samma ställe innan. Det var självklart var annorlunda och lite upprörande, men jag hade (blåögt) inte räknat med den reaktionen eftersom hon tidigare varit ganska oberörd av nya platser. Men så råder det en viss atmosfär på tävlingsplatser, ibland kan man nästan ta på nervositeten/förväntan/spänningen som darrar i luften. Jag borde ha tagit med detta i kalkylen. Jag borde även ha räknat med tiden det tog att gå med henne så hon skulle få vänja sig aningen. Det hade jag inte gjort och givetvis att jag missade tid för uppvärmning och hann inte riktigt klart innan det var min tur, vilket medförde en icke helt lösgjord häst in på banan, vilket i sin tur resulterade i tapp av energi och med det tapp av takt då och då. Stundtals kändes hon dock fin och jag är nöjd med att hon gjorde rätt sak på rätt ställe åtminstånde och varken tittade på staket eller domarkur och faktiskt skötte sig bra egentligen. Men det är bara att träna på, att tävla kräver rutin, det är svårt. Jag är långt i från rutinerad på det, så det är bara att kämpa på! Och sänka kraven och prestationsångesten en aning kanske. 
 
 
2
Anonym

Helt klart ÅsaGåsa! Övning ger färdighet och detta var ju faktiskt Carmens FÖRSTA tävling och hon var ju åtminstone😃 inte rädd:-)......och DU har ju lärt dig en hel del om hur man tas med försiktiga damhästar. Framfusiga valacker som Lillen kan du ju redan😜👍. KoP ❤️️

Matilda

Är det Estonia? Haha!

Svar: Japp, fast nu är hon tydligen uppgraderad och kallas vid namn, haha ;)
Åsa Foglé