Om att döma bakom en skärm

Jag är hemma igen efter ett första jobbdygn efter min semester. Har inte sovit speciellt bra i natt och sitter nu i soffan, dricker kaffe och tar det lite lugnt. Surfade automatiskt in på facebook, scrollar igenom feeden och kommer till en delad artikel om en tyska som igår blev ihjälsparkad av en häst. Utan att ha forskat jättemycket kring det har jag förstått att hon är ryttare på elitnivå men även är känd för att använda brutala "utbildningsmetoder" med slag och tvång. Hon ska tydligen även vara både anmäld och dömd för det. Artikeln var dessutom illustrerad med en film där hon longerar en hårt inspänd häst och använder långpisken väldigt mycket och inte i luften. Om det nu är hon, filmen är gjord i smyg och av dålig kvalitet. Men, även om det nu är denna människa på filmen så var det kommentarerna under artikeln jag reagerade på. Där anser man att hon fick vad hon förtjänade och att man hoppades att det var en smärtsam död och rätt åt henne. ... Tänk på det en stund, man tycker att hon förtjänade att dö ...
Jag anser att INGET försvarar eller rättfärdigare en sådan behandling av något djur, det borde ALLTID straffas med höga böter/fängelse och djurförbud, men jag blir mörkrädd. Jag blir mörkrädd när människor tar sig rätten att döma någon de aldirg träffat eller vet någonting om och dessutom hävdar att personen förtjänat att dö. Hon är död. Hon finns inte mer och det finns förmodligen en familj och vänner som sörjer henne. Och här sitter folk som någon j*vla mobb och dömer. Jag tycker det är magstarkt och förkastligt. Sen är det samma personer som delar bilder med texten "Dela detta om du är emot mobbing!" och liknande. Det är sorligt.