Torsdag, tack och träningsanalys

God morgon torsdag! Jag har en ledig dag (halleluja!), dricker hutlöst mycket kaffe (som vanligt) och ville bara lämna några rader innan jag sticker till hästarna. 
 
Först och främst: Tack till ALLA som deltog och engagerade sig i Ridsporten hjälper i söndags, både hos mig och Lisa. Och givetvis TACK till alla som har donerat pengar direkt också! Ni är fantastiska, utan er hade det inte gått! Insamlingen är nu uppe i fantstiska 9300 kr! Men insamlingen pågår några dagar till innan vi lämnar över den till UNHCR, så keep it coming och visa att Ridsporten hjälper! 
 
Jag och Lillen var och tränade i tisdags igen efter en vecka med uteritter, tömkörning, galoppträning och bara vila utan en enda krumelur på banan.Efter att ha värmt upp där han ändå kändes rätt festlig, började vi med mellantraven med övergångarna från och till samlad trav. Här måste jag istället för att "släppa iväg" honom vara kvar i kontakten tills jag känner att han ökar stegen utan att bli längre och framtung och där sen mjukna lite. Han ska länga steget och "växa" framtill. Vi ska "uphill". I upptaget måste jag också bli snabbare med flera halvhalter och inte bli kvar i förhållningen, av samma anledning. Efter en liten paus blev det fattingar från skritt, även där, snabba tassar utan att gå iväg och bli lång. Fick nog ganska bra ordning på det så vi gick vidare till sidvärts i galopp på hörnlinjen; ett par steg åt sidan med bibehållen ställning utan att förböja halsen, några steg rakt fram och sedan åt sidan igen. Gjorde detta i bägge varv och det tog några gånger att få in tekniken att han även där skulle flytta undan lätt och inte glida utåt och bli lång och lufsig. Och när han är lång och lufsig måste jag bli kvick som popcorn i mina hjälper oavsett vad det är jag håller på med. Bara det är ju svårt! Det sista jag fick göra var att rida halv igenom i galopp och börja nosa på slutan genom att ställa i rörelserikningen, utan att förböja, rida några steg undan, sen rakt fram, sen undan i båda varv. Vi avslutade med samma sak i trav och sen var det jubel, klapp och karamell! Duktiga Lillen och duktiga jag! Vi tar oss framåt, sakta med säkert!