Träning!

Igår var jag och Lillen och tränade för Jenny Scheven i Borås och det var så roligt, en riktig vitanminboost. Lillen var lite på tårna och det räckte att att ryttaren som red innan mig satt av sin häst så exploderade Lillen och började stöka (stegra, slänga sig) för att han har lärt sig att de då är på väg ut ur ridhuset, och det är ju inte okej eftersom han, enligt honom själv, bestämmer över alla hästar i hela världen uppenbarligen. Suck. Det är ju egentligen inget nytt, han gör så hemma också men jag har varit för mesig med honom där. Jag blir passiv och förväntar mig att han ska stöka istället för att aktivera honom och ge honom en uppgift istället. "Now he's just being naughty, don't let him take control" sa Jenny. Lillen? Naughty? Haha, det är egentligen lite nytt för mig. Så bakläxa på det! Sen jobbade vi med övergångar, att han ska reagera lite snabbare på lite lättare hjälper, även i öppna och till sist en stund med galoppen att jag ska kunna samla utan att han rätar ut sig, eller blir framtung och det gick så jädra bra, framför allt i det svåra varvet. Så vi jobbade med lite galopp-skritt-galopp bägge varv och sedan var det stor klapp, karamell och tack för idag!