Vem jämför du dig med?

Det dök upp en bild i min fb-feed igår. Och jag tyckte den var så bra så den åkte ut både på min insta (asafogle) och min fb-sida.
En bra påminnelse. Allt är relativt och det är lätt att jämföra sig med andra hela tiden. Vi lever i en tid där man visar upp sitt hem, sin middag, sin nya bil, sin semester och sitt liv på sociala medier och även om det kan vara inspirerande så är det lätt att ibland jämföra sig med andra för att sedan inte känna sig riktigt lika bra/duktig/disciplinerad. Jag faller ofta dit själv. Men vad som är "bra gjort!" av någon kan vara "bättre" av någon annan medan en tredje får bakläxa för samma prestation. Det beror helt på vilket utgångsläge och vilka förutsättningar man har. Vi kan ju egentligen inte jämföra oss med varandra, vi har alla olika berg att bestiga och för att lyckas tror jag att det gäller att hålla sig på sitt eget. Det och en skopa disciplin. I mitt jobb som ridlärare gäller det också att se varje ryttares förutsättningar för att kunna hjälpa dem att utvecklas därifrån.