Från klarhet till klarhet

Halvvägs in i semestern har jag idag varit och jobbat lite. Men på mitt jobb som jag egentligen inte skulle behöva någon semester ifrån; Att hjälpa elever och deras hästar att utvecklas. Och ekipagen idag gjorde riktigt bra pass. Det går från klarhet till klarhet, som man säger i sportsammanhang ;)
 
Idag hjälpte jag även ena hästen att lära sig lasta sig själv, eller "skicka in" den i transporten. Matte har haft problem när de ska åka hemifrån och hästen är inte rädd för transporten på något sätt, den vill bara inte gå in. Eller snarare, den vill inte åka hemifrån. När det är dags att åka hem brukar det inte vara några större problem att få den att gå in i transporten. Och jag fick för första gången se den tjuriga sidan av denna häst, som annars varit väldigt positiv till arbete. Och den var inte lite tjurig, haha. Öronen bakåt, skadade på huvudet och stampade irriterat med frambenen och trampade runt när jag bad den att föllja med till transporten. Det växte nästan ut horn i pannan på den. Och då menar jag inte ett enhörningshorn, haha. Men en stund och några övningar senare så gick den lugnt och säkert själv in i transporten. Att vara tydlig, lugn, konsekvent och tålmodig = framgång. Och det är så roligt att kunna hjälpa och tipsa hur man kan göra både ridningen och hanteringen ännu bättre och lättare. 
 
Resten av dagen tänker jag ta det lugnt tills det är dags att åka till hästarna. Hundarna vi passat en vecka är hemma hos matte och husse igen och det är nästan lite tomt. Nu, mer kaffe!