Tillit och tolerans

Man brukar prata om miljöträning när man utsätter hästen för sådant som de vanligen inte blir utsatta för, och som de uppfattar som potentiell fara. Typ paraplyer, presenningar, flaggor, kossor, dressyrstaket, småbarn, nya miljöer osv osv osv. Jag vill hellre kalla det för tolerans- och tillitsträning, en sorts teambuildning. För det handlar inte bara om att vänja hästen vid specfikt föremål, situation eller miljö. För mig handlar det om att hästen ska tolerera föremålet, situationen eller miljön för att den litar på sin ledare, även om den upplever det som obehagligt.
 
Detta ställer en hel del krav på den som ska vara ledare. Eftersom hästar är så otroligt känsliga för vår sinnesstämning så gäller det att hålla sina egna känslor i styr. Samtidigt som man måste vara beredd på att det kan hända något så måste man fortfarande vara avspänd. En bra ledare är lugn och trygg och visar vägen, vad det än är man ska göra. Jag skulle inte vilja ha en chef som blir nervös och spänd så fort något inte är som det brukar på jobbet. Det skulle göra mig lika nervös och förmodligen skulle jag ta ty mig till någon annan som kanske kan ta kommandot, alternativt ta kommandot själv. Eller om min chef hela tiden skulle förvänta sig att jag ska bli rädd för något, typ "Så ja, så ja, det är ingen fara, det går bra, lugn, luuuuugn!" då kommer jag ju gå runt och undra vad det är jag ska bli rädd för och hela tiden ha ögonen överallt. Bli paraniod helt enkelt. Och jag är inte ens ett flyktdjur, snarare högst i näringskedjan.
 
Men: Jag vill inte ha en lobotomerad häst som inte reagerar på någonting. Jag vill att min häst ska tolerera det som skrämmer den, när jag som ledare säger att det är okej. Hästen ska ha så mycket tillit för mig, som sin ledare att även om flyktinstikten säger "Spring!" så stannar den hos mig. Eller att den behåller fokus när jag rider t ex ett program och hästen hellre vill lägga sin uppmärksamhet på annat som händer utanför. Men hästens tillit är inget man bara har eller får, det är något man får jobba med hela tiden, man får förtjäna den genom att vara lugn, trygg, tydlig och konsekvent. Och man kan aldrig få den med "hjälp" av våld.