There and back again

Hello! Här är jag igen. Jag är inte borta eller så, jag har bara haft väldigt mycket annat för mig och både tiden att blogga har inte ritkigt funnits. Men ni är fortfarande ett gäng som kikar in här och det tycker jag är roligt, så idag jag känner jag att jag måste uppdatera er nu på läget!
Jag har varit eväng i Bålsta och jobbat som groom/stallchef hos Mads Hendeliowitz på Segersta Equestrian. Det  började med att jag snubblade över en annons att de sökte folk akut för en kortare period, två månader under sommaren. Jag, som tidigare har lyssnat till och sett Mads på clinics och gillar tänket, drog iväg ett mail med en kort presentation av mig själv och en fråga om man kunde ta med sig en häst eller två. Att det var för en begränsad period skulle ju passa mig perfekt dessutom. Jag som tydligen är vuxen med massa ansvar hemma, jobb, sambo, studie- och banklån, trädgård och sånt vuxet kunde ju inte bara förvinna på obegränsad tid. Men, mailet gick iväg och sen gick det fort. Inom en timme blev jag uppringd och det blev bestämt att jag skulle komma upp och provjobba. Veckan därpå var jag uppe och redan samma dag fick jag erbjudande att börja jobba! 
Så då var det att ta tag i nästa "om" för att kunna segla detta skeppet i land. Jobbet. Be chefen om tjänstledigt ett tag. Nästa steg var hästarna. Jag kunde ta med mig en av tre, så det blev till att fixa hjälp med de andra som skulle bli hemma. Som tur är har jag världens bästar elever och vänner som kunde och ville hjälpa till för att jag skulle kunna få denna chansen, och jag är beyond tacksam för det! Det hade inte gått utan er; Ni vet vilka ni är! ❤️
Första veckan åkte jag upp utan häst för att kunna koncentrera mig helt på jobbet som hästskötare, komma in i rutiner och system och så vidare. Helgen efter det åkte jag hem och tog med mig Diezel upp för träning under tre veckor och sedan var det Lillens tur. Och två månader blev till åtta, och och från augusti var både Lillen och Diezel med mig på på Segersta. Jag bodde på gården i en lägenhet ovanpå Mads stall och Inga-mopsen var med mig. 
Vad gjorde jag på jobbet då? Till en början hade jag en ren hästskötartjänst där jag groomade, dvs jag gjorde i ordning hästar för träning och skötte av dem efteråt. Jag red också en del till en början, hade mellan två och fyra hästar per dag. Men med lite förändringar i personalgruppen fick jag istället en arbetsledande roll i stallet dvs kring markservicen och jag hade ansvar för praktikanter, personalmöten, att samordna kurser, annonsera saluhästar, marknadsföra verksamheten osv. Så jag hade en administrativ roll också. Fick också under hösten uppdraget att rida in en av unghästarna. Och givetvis har jag gjort i ordning saluhästar för visning för kund. Så jag har gjort lite av varje kan man säga! Men all good things come to an end och i februari flyttade vi hem igen, av olika anledningar. 
 
Jag är så glad och bortom tacksam för min tid hos Mads och gänget på Segersta! Det har varit helt fantastiskt! Jag har inte bara fått vara i en inspirerande miljö och se grym ridning varje dag, jag har också fått rida flera fina hästar och utvecklat min egen ridning, lärt mig massor om "alltet" runt omkring en sådan verksamhet och haft så roligt! Mina hästar har utvecklats och jag har träffat så många härliga människor och kollegor. Jag saknar allihopa jättemycket, men hoppas vi ses snart!