Tävlingsindivid = duktig pedagog och hästmänniska?

 
I somras sökte jag till C-tränarutbildningen som hålls av Svenska Ridsportförbundet. Det är en utbildning som hålls ungefär var tredje år, vid tre eller fyra tillfällen (helger) på våren och och tre eller fyra dito på hösten. Det är alltså varken heltidsstudier eller CSN-berättigade studier.
När man ansöker sig får man bl a fylla i sina tävlingsresultat och bifoga utdrag på tävlingsresultat ur tdb samt fylla i sitt ”civila yrke”. C-tränarutbildningen kom till för att "höja yrkeskompetens och -status" när man från förbundet insåg att det är rätt många som tävlar som också tar betalt (utan utbildning) för att undervisa elever på en lägre nivå och gör detta på sin fritid. Om jag har förstått det rätt. 

I kompetensbeskrivningen står det:

” Behörig att söka till C-tränarutbildning är den som:

–       Uppnått 22 års ålder

–       Innehar diplom som av SvRF diplomerad hästskötare.

–       Tävlat med flertalet placeringar och är väl etablerad på nivå motsvarande

            · Dressyr Msv B

           · Hoppning - 1,30m

           · Körning** - Svår klass ...

             osv. 

Övriga kompletterande meriter kan vara:

-        Utbildat hästar till och med motsvarande nivå.

–       Regelbundet deltagit i träning för A- eller B- tränare.

-        Diplomerad SRL II-III.

–       I övrigt bedömas lämplig vid antagning."

 

Anlednignen att jag skriver detta är att jag inte blev antagen på grund av att jag endast gjort två starter i MsvB och ansågs inte etablerad i klassen. Att jag checkar resten av behövrighetskraven och minst tre av fyra kompletterande meriter spelade ingen roll.

Jag skrev dock redan i ansökan att jag visste om att jag brast på den punkten, men hoppades att min utbildning, min vilja att undervisa och ambition att jobba heltid med det kunde kompensera för det. Det blev tvärt nej. Via mailkontakt med förbundet förklarade att jag dessutom missat hela säsongen på grund av ett brutet ben, men att jag nu är tillbaka och ska igång igen. Jag skrev också att jag kontinuerligt ridit och tränat för endast utbildade ridlärare, B- och A-tränare sedan 7 års ålder, att jag har två egna hästar jag utbildat från unghäst till MsvC/MsvB nivå och som har potential för högre klasser, har ridit in flertalet hästar och har tävlande elever varje vecka. Jag bad dem också att trots bristen på tävling överväga min ansökan och kanske ringa mina referenser. Men det blev nej med förklaringen att det var många meriterade ansökningar och att jag hade för få starter i MsvB. 

***

Jag får, helt ärligt, inte ihop logiken i detta riktigt. Jag vill inte låta arrogant, men jag anser att jag är mer meriterad att bli tränare än någon som bara har hästskötarexamen och tävlat MsvB. Jag har undervisat i snart tio år och har fått goda omdömen av både föräldrar och elever, och det bästa; Jag ser mina elever och hästar utvecklas, vilket måste betyda att jag ändå gör något rätt.

Det står i kompetensbeskrivningen för C-tränarutbildningen att det övergripande "målet (...) är att lägga grunden för elever och hästars tävlande i Lätt klass". Faktum är jag redan gör detta och dessutom har mina elever haft goda framgångar och resultat. Jag är redan diplomerad SRL II och därmed testad av förbundet i det mesta som ingår i C-tränarutbildningen. Men bara för att jag inte har tävlat mer pga förklarliga skäl, eller är så duktig på att tävla (pga ren och skär prestationsångest!) så får jag inte gå utbildningen än. 

För mig är det helt främmande att likställa tävling och utbildning. Att bara för att man kan tävla på en viss nivå, så kan man undervisa andra? Det finns inget som är synonymt med det. När man tävlar visar man det man kan och när man utbildar och tränar lär man in/ut nytt. Man lägger pussel. Bara för att man är en duktig tävlingsryttare är man inte automatiskt en duktig pedagog och eller teoretiskt kunnig inom ridlära. Bara för att man är duktig på att tävla kan man inte automatiskt se hur olika hästar bör tränas för att vara hållbara och lyckliga. Eller kan veta hur man ska lära både elever och hästar på olika sätt. Det kan snarare dessvärre vara tvärt om. Tävlingsinriktade individer tenderar att ha lite för bråttom och alla vet ju vi att utbilda hästar (och elever) tar tid och kräver tålamod. 

Men det är alltså dessa tävlingsryttare som förbundet vill se stå ute och undervisa? Som utan grundutbildning gör det som en bisyssla och kanske ser det som en trevlig bonus i plånboken? Man vill alltså inte se dem med utbildning och examen inom ämnena jag nämner ovan? Inte dem som faktiskt investerat i en två-treårig utbildning på heltid för att kunna jobba med hästar och undervisning och verkligen brinner för det? Det känns väldigt märkligt med tanke på hur man formulerat syftet med utbildningen där man skriver bland annat att man vill: 

 

" - Höja yrkeskunnande och yrkesstatus.

- Synliggöra tränaryrket genom tydliga kompetensbeskrivningar."

 

Men eftersom jag vill vara en person som inte bara gnäller, utan vara konstruktiv också så kommer här även lite förslag på förändringar som ridlärar- och tränarrådet i förbundet borde överväga att diskutera, för att jobba emot syftet ovan. 

  •  Byt plats på minimikraven och det som anses meriterande. En bred grundutbildning borde ligga som bas för att bli tränare.
  • Att ha utbildat elever och hästar tidigare och själv tränat för licensierade tränare borde också väga tyngre än tävlingserfarenheten. 
  • Självklart ska det vara en lägstanivå på den egna ridningen, för man kan inte (som Kyra säger) förklara hur jordgubbssylt smakar om man inte smakat (och kanske ätit en burk eller två) själv. Men det ska inte behöva vara kopplat till tävling. Men åter igen, att rida för att utbilda och träna, både hästar och elever, och att tävla är inte samma sak. Ens praktiska kunnande kan ens egna tränare bekräfta. 
  • Ha antagningsprov/intervjuer och gör antagningen mer individuell, se till den ansökandes utbildning, erfarenheter, motiv, nuläge osv. Kanske till och med ett ridprov? Det krävs lite mer arbete, men jag är övertygad om att man vinner på det i längden i form av en ökad yrkeskompetens hos tränarna, vilket ju är syftet.  
Av någon anledning verkar det som att titeln "tränare" väger mycket tyngre hos amatörryttare än vad en ridlärarutbildning gör. Och man vet sällan vad som ingår i respektive utbildningar. 
 
Vi har redan tyvärr för många som står och "undervisar" genom att bara berömma sina elever och eller låta dem göra för svåra saker, alternativt lär ut quickfixes och tävlingstrix som utbildning av häst och ryttare. Eller än värre; försöker lära oskolade hästaroch ryttare nya saker genom att rida på ett sätt som kan användas för att "korrigera" en utbildad häst. 
 
Det är (enligt mig) exakt så man gör för att sänka nivån på ridning, hästkunskap och ödmjukheten inför våra hästar. De är inga maskiner, inga tävlingsredskap. De är levande djur och förtjänar att bli skolade och omhändertagna med hjälp av tränare och ridlärare som har en bred utbildning och erfarnhet och ett genuint intresse för hästen och för att lära ut. Inte för att tävla. 
 
 

 

2
Matilda

Jag håller med dig, jag gick tränarutbildning 2005 (fast hopptränare då) och kraven såg likadana ut då.
Nu hade jag ju också en hästskötarexamen och en diplomerad ridinstruktörsutbildning i bagaget samt många års undervisning på egen stor ridskola, men det är som du skriver, de kollade på tävlingsmeriterna och det känns som att man blev antagen pga dem.
Då tävlade jag ju mycket och utbildade hästar så jag kom giiiivetvis in direkt men upplevde de flesta av mina "klasskamrater" som total okunniga i pedagogik och undervisning. Däremot kände jag igen dem från tävlingar, vissa av dem hade aldrig hållit en lektion och verkade rent av ointresserade av det.
Men man "skulle" ju gå tränarutbildningen eftersom klubbar runt om i landet ställde fler och fler krav på att personer som inte var utbildade tränare inte fick hålla lektioner på deras anläggningar.
Någon visste inte ens hur man höll ett par tyglar korrekt och tyckte att "det spelar väl ingen roll så länge man är felfri". Och nä, det gör det kanske inte när man rider själv, men ska du undervisa spelar det stor roll. Det är det som hela tränarsystemet går ut på. Att vi ska ha en röd tråd som alla utbildade tränare i Sverige följer oavsett var i landet du bor.

Jag vet inte vad jag ville säga med detta svammel mer än att jag håller med dig till fullo! Och det dus skriver "Av någon anledning verkar det som att titeln "tränare" väger mycket tyngre hos amatörryttare än vad en ridlärarutbildning gör" är SÅ sant. Tränarutbildningen var ett skämt om jag jämför med min ridinstruktörsutbildning.


Caroline

Förstår dit inlägg fullt ut . Men som förälder till ett barn är det ju alltid jag som förälder som betslar och vi har tränat för både A och C tränare som inte säger ett skvatt på hela träningen och även inte tävlar längre och tränaren är i 50 års åldern som är A tränare och frågar man frågor som har med tävling att göra vet personen inte svaret för den är inte insatt längre. Vi har även haft och har tränare som tävlar flitigt och kan förklara på ett bra sätt till min dotter och även om jag frågar om en sak inom tävling får man svar på en gång och det känns som att de kan TR utantill. Sen har vi sett från A tränare och C tränare i dagens läge vill de bara stå i mitten och allt ska bara flyta på bra under deras lektioner och även sett att de inte vill ha in ponnyer eller hästar som ”busar” lite och det tar lite extra tid. Därav tycker jag det inte spelar någon roll om man har ett papper på att man är utbildad om man ändå inte vill eller orkar med om det inte flyter på på lektion. Vi har fått superhjälte av tränare som tävlar och kan förklara på direkten istället för att träna för en utbildad tränare som ändå inte säger något på hela lektionen , för inte rider någon så bra att de inte finns något att säga till om fel.

Svar: Visst är det så, precis som inom alla yrkeskategorier. En del gör sitt jobb med själ och hjärta, oavsett vilket jobb det än handlar om, och andra gör precis bara det de behöver och knappt det. Dock tror jag du missförstår mitt inlägg lite. Min kritik är emot förbundets behörighetskrav för utbildningen, att en pedagogisk grundutbildning inom ridutbildning inte ses som värt något när det det är just det det handlar om. Att kunna lära ut till andra, att se hur olika elever lär sig, hur hästarna är bygda kunna förklara osv osv. Där borde en ridlärarutbildning vägra ett ton tyngre än att ha tävlat msvB, tycker jag :)
Åsa Foglé & Hästeriet