God morgon!

Sitter och dricker löjligt starkt kaffe och kontemplerar över gårdagens hoppträning för Sussie.
Var riktigt bra övning med fokus på lydnad och att att hästen skulle vara framme för skänkeln. Lillen var på hugget och busade och tokade sig flera gånger med små bocksprång, har ju knappt hänt innan, haha. 
 
Eftersom jag är mindre begåvad på det här med ritprogram försöker jag förklara övningen i ord istället med tillhörande old school ritning, utan skalenliga proportioner, ovan. Eftersom den även är liggande, obsa att ruta ett, uppvärmning, är i översta högra rutan. Det ologiska i det får vägas upp av det sjukt pedagogiska med olika färger för olika gångarter; lila för trav, grön för galopp. Ni får använda er fantasi lite också, hehe. Okej! 1. Höger varv, trav - vända in vid M - över medellinjen - halt på kvartslinjen  - 1/4 framdelsvändning undan vänster skänkel - fatta galopp och galoppera rakt fram på kvartslinjen mot kortsidan - bryta av och trava ut i hö varv igen. 2. När detta funkade lades det till en bock på medellinjen att travhoppa - landa, halt, framdelsvändning - galopp fram, tre språng, över två bommar - bryta av till trav och travhoppa ett kryss. Denna övning gjordes åt bägge håll. 3. Sedan lämnade vi det och travhoppade bock in och galopphoppade långsida med kryss - fem språng till två galoppbommar - fyra språng till kryss igen. På slutet hoppade vi liten bana (4) inkluderade vattenmatta! Först gick vi över och sedan galopperade vi över bara mattan. Dock var det ett litet stopp först att försäkra att den inte tänkte bitas.
 
Jag är såklart jättenöjd med Lillen, han var superduktig och nu börjar han att fatta grejen; är lite mer hindersökande och hoppar, han tar sig inte bara över utan han hoppar. Det är bara jag som måste tuffa till mig lite, men det kommer, det var riktigt roligt. Och riktigt typiskt att det inte filmades. Igen. 
dagens pass - hoppning
2
Matilda

Fan vad kul!!!!

Svar: Svinkul!! Snart kommer vi och hoppar hos dig! :D
Åsa Foglé

JennyM

Sv: jag håller helt med dig! Tror även det är viktigt att rida olika typer av hästar och kunna utföra sakerochting på andra hästar också :)
Då blir det att det sätter sig i ryggmärgen liksom..

Ja dom är fantastiska! Verkligen ett team som du skrev :)

Njae det är inte så farligt med nerver, mer att jag känner att det som var i helgen kommer jag förmodligen inte kunna förbättra på så kort tid. Sedan är jag så himla trött just nu så känns nästan lite orättvist att kräva något av både mig och Dino då liksom..

Tusen tack! :) Ja dom var nöjda också.. ;)

Svar: Ja absolut, att rida massor, massor, massor! Och såklart på olika individer.
Sv: Ah jag förstår, men jag hoppas du kommer ändå, hade varit kul att se er irl om inte annat! :)
Åsa Foglé