Svar på fråga

Susanna skrev till mig:
 
På söndag skall jag rida LC:1 (klubbtävling) för första gången i mitt liv (vilket jag inte nämnt i bloggen pga vill inte jinxa). Kan du inte ge mig lite tips? Vad skall jag tänka på? Sjukt nervös!
 

Hej Susanna! Jag tar mig friheten att göra ett inlägg och outa detta i min blogg, med förhoppning att inte jinxa dig!
 
Först och främst, vad kul att du ska tävla! Det är en hel del att tänka på innan dess, så jag punktar hur jag brukar förbereda mig när jag ska tävla. 

 
  • Kolla in starttid och ryttarmeddelande för tävlingen. Där brukar anläggningsskiss även finnas så man får ett hum om hur parkering, fik, toaletter, framridning och tävlingsbana ligger i förhållande till varandra, om man inte varit på platsen förut. 
  • Om jag har tidig start så tvättar, putsar och packar jag kvällen innan. Flätning lämnar jag till morgonen.
  • Planera in mer tid än vad du tror att du behöver (sagt av tidsoptimisten!) så att du lugnt kan lasta (innebär som bekant ibland problem), köra till tävlingen, startanmäla, kolla in tävlingsplatsen, ta en kaffe, gå på toa, kolla in ett ekipage eller två, tjöta lite med folk och hinna göra iordning hästen och klä på dig själv innan uppvärmning. Jag brukar alltid be hästskötaroffret för dagen (för ett såndant måste man ha!) att leda hästen när jag klär på mig, så passar jag på att även ladda lite mentalt; visualisera och pepptalka mig själv. 
  • Uppvärmning: Här är det viktigt för hästens skull att du gör exakt som du brukar göra när du rider hemma, även om du är nervös. Lägg upp en plan och rid efter den. Försök hitta din bubbla. Titta inte på andra (jo, du får titta på dem för att inte rida över dem), bry dig inte om vad som händer på läktaren eller vem som kollar, utan fokusera på din ridning. Och andning. Känner du att du behöver repa några linjer i programmet, gör det. 
  • När det är ungefär tio minuter kvar brukar jag be hästskötaroffret ta av skydden, torka av mina stövlar och putsa till oss lite extra, och eventuellt ta på kavajen sedan tar jag ett par minuter att visualisera programmet igen. 
  • Inne på banan: Rid ett moment i taget. Nojja t ex inte över att galoppfattningen inte satt som en smäck och att hästen kommer fatta fel redan när du rider upp på medellinjen. Där ska du planera halten, igångsättningen, hörnpasseringen. Fokusera på vägen. Noggranna övergångar. Se vägen och planera nästa moment hela tiden. 
  • Nervös? Le, då slappnar du automatiskt av. Och andas. Dessutom ska det ju vara roligt att tävla!
  • Efter programmet, andas ut, klappa om och ge hästen karamell. Sitt av och utvärdera ritten. Bra och mindre bra? Hämta protokollet och skratta eller gråt. 
 
 
Jag själv har otroligt (ibland orimligt?) höga krav på min egen ridning och tävling, men jag har upptäckt att efter att jag började se tävlandet på ett mer avslappnat (men ändå seriöst) sätt, så har det även gått bättre på banan. Vår mentala inställning är A och O i dessa lägen, vågar jag påstå. Och att ha roligt på tävling, både till häst och bredvid tror jag har stor betydelse. 
 
Hoppas tipsen kan vara till användning och lycka till på söndag, Susanna! 
 
3
Sandra

Bra sagt Åsa ;) När är det dags för dig och Lillen igen då? :)

Svar: Tack! :) Jag vet inte riktigt än, men har kikat lite, eventuellt blir det nåt i oktober :)
Åsa Foglé

Miranda Kedbäck

Det där sista du skrev är verkligen sant. Mitt största problem på banan är att kraven skjuter i höjden och jag spänner mig och blir passiv, istället för att rida som hemma. Men nu börjar det fungera bättre när jag försöker att, under rittens gång, tänka "träning" och påminna mig själv i typ kommandon (fram med handen, räta på dig, ner i sadeln) osv. Ja hör min egen domderande röst i huvudet helt enkelt, haha. Så jag är i alla fall på rätt väg!

Svar: Det är ju superbra! Och du är ju verkligen på rätt väg med den säsongen du har gjort! :)
Åsa Foglé

Susanna

Men vad gullig du är!
Tusen tusen tack! Jag skall verkligen försöka tänka på att le och bara ha kul.
Tack och lov är ganska många av punkterna inte relevanta då det är klubbtävling = jag känner anläggningen så bra man kan och jag rider dit. Lastning och dylikt hade jag aldrig klarat av :-)

Svar: Men vad skönt, då slipper du i alla fall vara nervös över det! Rid väl och lycka till! :D
Åsa Foglé