"Ha en kraftig käpp till hands"

"Hästhållning i praktiken" är hästskötarens bibel. Den ligger till grund för hästskötarens teoretiska utbildning inom yrket och beskriver helt enkelt hur man sköter och hanterar häst på bästa sätt.
 
När jag konfirmerades fick jag boken av min moster och hennes familj, "istället för ett guldkors", vilket ju var helt briljant. Jag vet inte hur många gånger jag har läst den från pärm till pärm, men också använt den som uppslagsverk. Den har verkligen kommit till användning!
 
Igår skickade jag med min syster boken. Ska hon rida får hon allt lära sig lite om det runt i kring ridningen också. "Vissa delar kan nog dock vara lite förlegade" sa jag, bläddrade lite i den och hittade det här avsnittet:
 
"Hästen hugger skötaren, till synes utan anledning. Om man vet vilken kroppsdel hästen brukar hugga mot kan man preparera den med något hårt eller vasst.  Om hästen hugger mot armen stoppar man in ett par ryktskrapor med spetsarna utåt under jackan. Om hästen biter om skrapans spetsar upplever den en smärta som den inte vill utsätta sig för igen. Ett alternativ är att ha en kraftig käpp till hands och omedelbart ge hästen en ordentlig smäll när den biter" 
 
Ja, det är väl kanske inte riktigt så vi jobbar idag. Och även om vi gör mycket och många saker som man gjort i alla tider, för att det är det bästa och säkraste sättet, så finns det en del saker som har utvecklats lite, precis som med allt annat. Sen har jag i och för sig aldrig "preparerat med något vasst" heller. Min upplaga är från 1995 och jag är rätt säker på att den uppdaterats sen dess. Men det är intressant att läsa lite äldre instruktioner ibland. Det får en att tänka till.