Vårväder och helgkurs!

Hej söndag, hej april och hej vår!
 
Den här helgen har jag ridit. Och ridit. Och ridit. Det har varit helgkurs med båda hästarna och mycket trevligt samkväm med övriga deltagare och dessutom dressyrfinal igår kväll. Träningspassen var både roliga och lärorika, även om vi "bara" jobbade med grunderna. Ett evighetsjobb som ständigt kan bli bättre. Och jag vill inbilla mig att om man grundridningen fungerar riktigt bra blir inte "det svåra" lika svårt.
 
Jag får träna på lätt kontakt, att slappna av i armar och inte bli för stark i sitsen, eftersom jag då bromsar. På mina hästar räcker det nästan att jag tänker broms, eftersom jag då signalerar med sätet. Och så måste jag sluta "dra" i vänstertygeln. Jag skyller på vänsterhäntheten, haha. Båda hästarna måste bli mer eftergivna i nacken och ur det aktiveras mer utan att krypa upp eller ta spjärn och det är ju lättare om en annan kopplar av lite. Älskar att det är så förbannat svårt att rida! Och jag är så tacksam för mina fina hästar och att de ändå försöker sitt bästa trots x antal omedvetna pilotfel. Gör om, gör rätt. Men några fina steg här och var fick vi till ändå!