Sommarrustningen

Mina hästar brukar inte gå på sommarbete eftersom de tränas och tävlas på sommaren. De går i gräshage tillsammans, men de är inne på natten, stödfodras med hösilage och har ungefär samma rutiner som på resten av året. Just mina hästar behöver det om jag ska kunna behålla både kvaliteten och förväntningarna på träningen. Det finns också hästar som fungerar bättre i träningen på sommarhalvåret just för att de går ute dygnet runt, men mina blir bara trötta och loja. 
I hästarnas sommarkit ingår det en hel del grejer, främst sådant som ska skona hästarna från flugor, mygg, blinningar och andra flygande terrorister. Där är flugtäcket i särklass bäst tycker jag. De är gjorda i nylon, som ett myggnät, kan man säga. Carmen har ett av tjockare nylon eftersom hon är lite överkänslig mot bett. Det är nog lätt för icke hästkunniga som ser dem i hagarna att tro att hästarna har täcke för att inte frysa, och tycka synd om dem, om man inte vet att täckena är tunna. Jag vet till och med fall där man ringt till Länsstyrelsen för att "hästarna måste ju koka ihjäl med täcke på!" och det är ju förvisso bra att man reagerar! Det är ju såklart lite varmare än att vara helt naken, men hellre det än sönderbiten. Jag tyckte mina kunde gå utan härom dagen, när jag upplevde det som färre flugor, för att lufta pälsen. Men det var icke populärt. De piskade, stampade, försökte springa ifrån flygfäna och visade tydligt att de tyckte att det inte var någon bra idé. De fick på sig täckena och gick direkt och började beta. 
I kitet finns även flugspray som man sprayar direkt på pälsen. Jag tycker det fungerar någorlunda om man ska rida ute, men inte som enda skydd i hagen. På rosa mular behövs även solskydd för att huden inte ska bli bränd. Flughuva eller flyveil som håller flugorna borta från ögonen. Jag har även Itchy skin oil med aloe vera för skav och bett. 
 
Det här är mina hästars sommarrustning. Men tilläggas ska också att de ryktas, rids och duschas nästa varje dag vilket innebär att det naturliga skyddet från fett och smuts i pälsen minimeras. Hästar som går på bete dygnet runt och är helt lediga har detta naturliga skydd och lite extra flugspray och en huva eller flyveil räcker oftas för dem för att de ska klara sig. Och går man dessutom i flock kan man ju dessutom hjälpas åt att vifta bort flugor.