Det där med att ha hästar som livsstil

Det är torsdag och solen lyser. Jag var ute för en stund sedan och ställde ut soptunnan för tömning och andades in den friska med fortfarande rätt kalla luften. En sekund att bara var här och nu. 
 
Ibland funderar jag på vad det egentligen innebär att leva som jag gör. Om jag är helt knäpp i skallen? Det är ett ständigt planerande och pusslande med tider och pengar. Jag är anställd på deltid (och underbetald, i alla fall i omsorgen). Jag gillar mitt jobb, men utan ob-tillägg hade det inte funkat, rent ekonomiskt. Jag jobbar ju även på ridskolan och som egen företagare och att kombinera dessa jobb verkar inte veta några gränser. Men det funkar och jag gör det för att jag vill kunna leva såhär. Och min sambo står ut med att jag ständigt jobbar kvällar, åker på träningar, clinics och annat hästigt på ledig tid. Han jobbar också oregelbundet och har (som tur är) dessutom ett par hobbys att sysselsätta sig med när jag aldrig är hemma. Kanske är det därför vi fortfarande är tillsammans, vi ses så sällan, haha! Nej, men skämt åsido så tror jag det är bra att ha sitt egna bredvid det gemsamma. Och jag hade inte klarat att ha någon som sitter hemma (eller står i stallet och trampar) och väntar på mig. Jag blir stressad bara jag tänker på det.
 
Vi vet att det både tar tid och kostar pengar att hålla häst. Och det kostar ännu mer pengar att hålla häst för träning och tävling, som jag gör. Mitt intresse är att lära mig rida på riktigt och att utvecklas som hästmänniska. Lära mig ridkonsten, att utbilda och utveckla hästar och elever. Och med det så har jag lagt så mycket annat åt sidan. Ibland undrar jag hur det känns att ta en spontan weekendresa, eller kunna ligga hemma i soffan en hel dag, ta en AW direkt efter jobbet, gå på bio eller bara göra det som faller en in, eller köpa något jag vill ha, utan att behöva planera varken ekomoniskt eller praktiskt (vem ska hand om hästarna?). Det är inte så att jag saknar det, men ibland undrar jag hur det känns bara.
 
Jaja, enough med grubblerier. Idag ska jag utreda bästa ströet till dressyrgrisen Carmen. Det lutar åt en blandning av torv ch träpellets för att få bukt på kaoset i boxen jag möts av varje dag, men tips mottages tacksamt. Jag rider även på uppdrag idag, har träning och rider mina egna, så det är dags att ta tag i saken! 
 
Ha en fin torsdag hörni, rid fint!