"Det stora hoppet", ett hån.

Bosse Tibblin satte härom dagen ord på vad jag har tänkt kring tv-programmet "Det stora hoppet". Ett så kallat underhålningsprogram som går ut på att döttrar i tonåren ska lära sina pappor att rida och hoppa en bana. På några veckor. Priset till den som vinner är en häst. ... 
Jag tycker att idén med programmet är ganska bra. Pappor som ska få en bättre inblick i sina döttrars hobby (och det de betalar för?). Och kanske med det ett bättre relation med sina döttrar. Men man har inte riktigt tänkt hela vägen.
1. Det finns en anledning till att ridlärare är utbildade under minst två år, på heltid. Annars hade vi haft tonårstjejer som undervisat på ridskolorna. Om inte annat hade det blivit billigare. Men ridskolan är just en skola, en utbildning i att lära sig rida och hantera hästar. Det är, som Bosse skriver, ett hån mot en hel yrkeskår, Sveriges ridskolor och dess verksamhet att visa program som dessa. För att vara ridärare är ett yrke, ingen hobby eller fritidsintresse. Det är något som vi tar ut lön för och lever på som alla andra utbildade och licensierade lärare gör. Vi har också studielån. (Undrar för övrigt om någon förälder frågat läraren i skolan vad den jobbar med annars då?) ... 
2. Det är djur vi jobbar med. Hästarna i programmet behöver stå ut med obalanserade pappor som (ofrivilligt!) studsar i sadlarna och drar i tyglarna, för att deras döttrar med tävlingsdjävulen i sig pressar dem för hårt. "Ja, men det är ju så på ridskolan också" säger en del. NEJ! Så är det inte på ridskolan! Där får man inte gå till nästa steg innan man har hyfsad kroppskontroll och balans på hästryggen. Man får inte galoppera innan man är balanserad i trav. Man får INTE hålla balansen i tyglarna och jag nöter mina nybörjare med sits och balansövningar till de tjatar om att få galoppera. Och inte ens då får de det. För säkerhetstänket ska alltid finnas i första rummet tillsammans med hästarnas väl och ve. 
3. En häst i pris? Gothenburg Horse show hade under många år ett lotteri där man kunde vinna en häst. Det togs bort för ett par år sedan då man kom fram till att det inte riktigt bör gå till så när man skaffar häst. Vi som är hästkunniga vet att häst och ryttare måste passa varandra för att det ska bli bra. Man köper inte bara en häst och väljer efter färg och storlek. Men i "Det stora hoppet" är första priset en specifik häst.
4. Det tar ÅR att att lära sig rida. Inte några veckor på sommaren. Men det är det man kommuncierar till de som inte vet och så får vi på ridskolan sedan förklara och försvara hur det egentligen går till att lära sig rida, som är en livslång process. 
 
Jag har bara sett första programmet. Det räckte för mig, för det går emot allt vad jag står för som yrkesmänniska. Att jobba som ridlärare är att både kunna teoretisk ridlära, om hästar, deras omvårdnad och behov, att sköta anläggning och ridunderlag, se till att hästarna har rätt utrustning och foder och dessutom få det hela att gå runt ekonomiskt.
Men det är framför allt att kunna se varje elev och att veta hur jag ska kommunicera och vad jag vill lära ut just till den eleven. Vi är utbildade pedagoger. Inte bara hästtjejer. 
 
 
 
 
 
2
Mamma

Bra Åsa!!
Att vara ridpedagog är som att vara förskolpedagog. Kan det verkligen vara ett yrke, ett jobb? Vet inte hur många gånger jag fått frågan : Ywonne var jobbar du?
MEN då har frågan kommit från mina kunder, förskolebarn 1-5 år, och då är frågan relevant självklart! Vad ska barnen på förskolan tro när jag är kvar sent och sen är där igen tidigt på morgonen nästa dag. Man kan ju FAKTISKT tro att jag bodde där!..... och var JOBBADE jag då?? Nu handlar det inte om förskolebarn utan vuxna okunniga hästpappor och något mer kunniga hästdöttrar som tv tycks tro kunna fixa ett "skojigt underhållningsprogram, gärna med många "kuliga" avåkningar!!" om med gratis deltagare dvs billig produktion.

Anonym

Finns ridskolor där barnen inte lär sig sitta ordentligt och de drar och sparkar i hästarna. De får galoppera själv fast det inte kan sitta ens.
Det borde finnas någon som har ansvar för kvalitén, hur man lär ut osv. Även om ridläraren har utbildning så är det inte säkert den följer eller kan lära ut./Äldre skolad

Svar: Ja, det finns det och det är förmodligen ridskolor där ridlärarna inte är utbildade. Eller rättare sagt de ridlärare som tillåter det är nog itne utbildade. Svenska Ridsportförbundet ansvarar för diplomering av ridlärare, ett yrkesprov där man testas på alla delar som ingår i jobbet, och det tar tre heldagar. Så det finns någon som ansvarar för det. Jag förstår inte hur du menar med att "den inte följer eller kan lära ut"? Om man inte gör eller kan det så borde man inte heller blivit godkänd på sin utbildning. Jag förstår inte heller din kommentar på det stora hela, inlägget handlar om hur man genom att visa den här sortens program förolämpar hela yrkeskåren.
/Åsa
Åsa Foglé