#Repost 161024: Täcken, på eller av?

Frågor och tyckanden om täckens vara eller icke vara blommar alltid upp så här års. Det är väl förvisso trevligt att något blommar när allt annat är grått, haha.

Mitt tänk kring mina hästar och deras täcken och dess vara eller icke vara går ungefär såhär: ”Hellre för varm än för kall.” De tränas och tävlas och behöver ha smidiga muskler. Kalla muskler blir inte så smidiga muskler. Carmen har dessutom sin rygg som absolut inte får bli kall så det gäller henne extra mycket. Detta gäller i hagen. Men givetvis ska de inte bli så varma så de svettas under täcket, utan tjockleken på det får väder och vind bestämma.

Under höst och vinter när det är kallt skrittar jag alltid fram mina hästar med filt över ryggen, men rider i princip alltid utan. Att de är lite uppvärmda när jag sitter upp är jag också noga med under det kallaste tiden på året och leder då alltid mina hästar i fem-tio minuter innan jag sitter upp. 

Efter ridpass däremot låter jag de gå utan filt tills de har svalnat av själva. Tidigare har man varit väldigt snabb med täcke på för att hästen "absolut inte får bli kall!" efter ett pass. Men forskning har visat att hästar har ett avancerat värmeregleringssystem och om man lägger på en häst som är varm och ”ångar” ett täcke eller filt, så stänger man in det fuktiga, försvårar värmeavgivningen och förlänger därmed återhämtningsfasen. Dessutom finns risk för hudirritation. Det gäller även klippta hästar, men då är tiden kortare. När de ångat av lägger jag på en yllefilt eller ett fleecetäcke så de kan torka under det med hjälp av sin kroppsvärme.

Generellt tänker jag såhär kring täcken: Hästarna fungerar precis som vi människor i avseendet att vissa är varmare, andra mer frusna. Vissa hatar regn, andra bryr sig inte om det så öser ner. En del blir slöa i varmare klimat medan andra mår som bäst då. Forskning har visat att raser av tyngre kallblodstyp generellt klarar kyla bättre än nättare varmblodiga raser. Tjockleken på pälsen spelar såklart också roll. En del har knappt någon vinterpäls, andra blir lurviga som björnar. Vind, kyla, fukt är också faktorer som påverkar. Vad används hästen till? Rids den? Går den endast i avel? Hur gammal är den? Är den klippt? Har den fri tillgång på grovfoder? Kan den röra sig mycket i hagen? För mig är det inte svart eller vitt, täcke eller inte, det är väldigt individuellt. Det viktiga är bara att ta reda på vad som funkar bäst för din häst beroende på dess personlighet, päls och vad du har den till!