Det är bara fotboll!

Okej. Jag behöver samla mig lite för detta inlägg. Jag är så jävla arg. 
Det är fotbolls-VM och Svergie förlorade lite snöpligt i förrgår mot världsmästarna, Tyskland. Personligen kunde jag inte bry mig mindre och det var ingen som dog för att Sverige förlorade. Förutom en stor del av mitt hopp om mänskligheten, när jag igår fick höra om allt hat Jimmy Durmaz fått på sitt Instagramkonto. Och det är inte bara hat som i stil med att det var sopigt att fixa frispark åt Tyskland, som de lyckades göra mål på (men man hatar inte på resten av laget som hade lika stort ansvar?) utan det har övergått i grova rasistiska uttalande och till och med dödshot. Dödshot?! Vad är det med människor?! DET ÄR BARA FOTBOLL!
Att det var Durmaz var en av två som säkrade Svergies plats i VM genom att göra mål mot Frankrike i kvalet verkar ingen komma ihåg. Att det enda att göra i en "farlig situation" som det var, med hela tyska laget framför mål och i sista minuten var att på bästa sätt döda bollen fattar man inte heller? Eller att tysken som föll såg att Durmaz glidtacklade och medvetet gick på den för att få frispark? Och varför har inte målvakten fått någon skit? Han stod ju helt fel placerad? Kan det vara för att han heter Robin Olsen? Sverige är inte ens utslaget heller, vi har fortfarnde chans at gå vidare. Poängen är: skit samma, DET ÄR BARA FOTBOLL!  
 
Lynchstämningen i sociala medier efter sådana här händelser är helt vidrig. Men det är tack och lov bara i skrift än så länge och förhopppningsvis låter det värre än vad det är. Kanske har det låtit likadant hemma i sofforna innan masspsykosen sociala medier, men idag kan man lätt posta något i affekt på nätet för alla att läsa och för att få likes och höja dopaminnivån en smula. Aschberg var ju ute och jagade troll för ett par år sedan och det var ju inte sällan ensamma eller utstötta människor med en sorglig levnadssituation bakom de skärmarna.
 
Det som däremot skrämmer mig är att man gjort en studie där man sett att mäns våld i nära relationer ökar när när det är fotbolls-VM. Jag säger det igen: Mäns våld i nära relationer ökar när det är fotbolls-VM. Det är ju ta mig fan helt sjukt! DET ÄR BARA FOTBOLL!
 
Det generellt osportsliga "supporterskapet" inom fotbollen på elit- och landslagsnivå (i alla ligor) provocerar mig över huvud taget. Och VARFÖR är beteendet accepterat? När laget man supportar leder och spelar bra, så hejar man och är så glad och nöjd, men när de ligger under och verkligen behöver pepp och stöd står man och tjurar på läktarna. Vad är det för något liksom? Ska man inte supporta i med- OCH motgång? Man kan heller inte applådera motståndarna för snyggt spel när de gjort mål. Och man hatar motståndarna. Hatar. Man kan till och med hata en specifik spelare. Va?! I England har man väldigt strikta regler för publiken på matcher och hur man ska uppföra sig, och bryter man mot dem så kan det innebära både böter och att man blir portad. Men innan matcherna gäller det att gå till "rätt" pub, för hamnar man i motståndarnas klack kan det vara kört. Till och med om man hävdar sig vara "neutral", att inte supporta något av lagen. Vad är det ens?! Sport och våld är inte synonymt! Sport och politik är inte heller synonymt! 
Egentligen så provocerar fotbollen på den här nivån mig över huvudtaget. Spelare blir betalda helt obscent stora summor pengar i lön för att spela fotboll. Spela fotboll?! Motsvarande jobb (eftersom man nu menar att spela fotboll är ett jobb) för kvinnor inte ger i närheten av dessa pengar i lön. Men det kan vi prata om en annan gång. 
 
Det verkar i alla fall som att Jimmy Durmaz nu fått minst tio gånger så mycket kärlek som hat på nätet och han och landslagets hälsning är en bit på vägen. Det verkar också som att majoriteten av svenskarna inte accepterar den här typen av beteenden. Och jag tror det är så viktigt att säga ifrån, att säga att det är inte okej! Det är inte okej i något sammanhang. Men jag tror också att FIFA måste säga ifrån, landslagsledningen måste säga ifrån, spelarna måste säga ifrån och dessutom föregå ännu mer med gott exempel, trots att det inte är deras ansvar att andra människor är dumma i huvudet. Hela attityden MÅSTE förändras.
DET ÄR BARA FOTBOLL!! 
 
 
 
 
 
 
3
Anonym

Bra bra bra!!!! Hejja dig och andra som säger ifrån!💕👍👏👏👏👊👊

Svar: Tack! Ja, vi måste göra det nu, det här är helt ohållbart! Det var inte längesedan en helt vanlig trebarnspappa blev ihjälslagen i Helsingborg för att han höll på "fel" lag. Det är helt orimligt!
Åsa Foglé

Amanda

Förvisso håller jag med i det stora hela men att säga att du blir provocerad över deras lön för att du låter påskina att du inte tycker det är ett jobb (och sen blandar in kvinnor och mäns lön för samma "jobb" i det hela) är ändå lite av en spark i ändan på vår sport, även om du så klart har all rätt i världen att bli provocerad.
En topphäst kan var värd 100 miljoner kronor, trots att DET BARA ÄR RIDSPORT! Sällan är det heller de hårt arbetande ryttarna som äger dessa miljonhästar. Sport på den nivån ÄR pengar. Stora pengar dessutom.
Rasismen och hatet mot Durmaz däremot, där är jag helt med dig. Inte ok.

PS, jag har inte bott i Sverige på många år men varför skrivs det "hata PÅ" som i din mening "men man hatar inte på resten av laget". Ska man inte skriva "men man hatar inte resten av laget" eller möjligtvis "men man riktar inte hat mot resten av laget".
Man kan väl inte hata PÅ någon?

Svar: Hej Amanda och tack för din input! Jag har dock svårt att se jämförelsen mellan att spela fotboll som arbete och vara ryttare. Fotbollen är fantastisk på många sätt, som lagsport, för barn och ungdomar, alla har råd och så vidare. Men att fotboll på högsta nivå som medför så mycket skit i form av hat, läktarvåld, supporterslagsmål och en faktiskt ökning av våld i nära relationer i samband med mästerskap är helt orimligt. Det finns ingen motsvarighet i ridsporten för där stöttar och peppar vi varandra, inte bara våra svenska ryttare utan också utländska. Sen ja, det är mycket pengar där också, men tävlingsryttare är inte avlönade på samma sätt som fotbollsspelare är. Och tävlingsryttare bidrar ändå till någon form av produktion, vare sig det handlar om utbildning och eller försäljning av hästar, träningar av elever, höja en hingsts prestationer osv. Så tänker jag nog.
Angående "hata på" så vet jag knappt varför jag skrev det eftersom det inte är ett uttryck jag använder egentligen, haha. Men det har en lite annorlunda betydelse än "hata" som vi känner det. "Hata på" är mer som att "kasta skit på" eller snacka skit om. Kommer från engelskans "hate on".
Åsa Foglé

Petra

Så bra skrivet! 💪❤️Man blir verkligen mörkrädd av att läsa allt som skrivs! 😡🙄

Svar: Tack Petra! Ja verkligen, men förhoppningsvis låter det värre än vad det skulle vara i verkligheten. Folk kan alltid vara kaxiga bakom skärmen, men jag tror (och hoppas) ändå att det är en lång väg från skrift till handling. Men det är självklart inte okej ändå.
Åsa Foglé